Veiligheid op internet wordt een steeds groter issue. Termen als ‘https’ en ‘SSL-certificaat’ vliegen ons om te horen. Als ondernemer is het gemakkelijk dit gewoon te negeren en te denken dat u(w website) niks overkomt. Maar nu Google zijn algoritmes heeft aangepast en websites mét beveiligingscertificaat beter gaan scoren, wordt veiligheid eigenlijk afgedwongen. Want niet meedoen betekent minder goed gevonden worden, met alle gevolgen van dien. Vraagt u zich af wat https en SSL allemaal inhoudt?

SSL en https..? Hatsjoe!
Google laat met de algoritme-aanpassing zien dat veiligheid op internet ook voor hen een hot topic is. Door – bijna af te dwingen – een SSL-certificaat aan de site toe te voegen wordt de veiligheid op internet verhoogd. Dat zit zo.
SSL is een veilige verbinding zodat vertrouwelijke informatie versleuteld wordt verzonden en gegevens niet onderschept kunnen worden. Bezoekers van de website kunnen in de adresbalk aan de HTTPS letters zien of een site een SSL-certificaat heeft en dus beveiligd is. In één oogopslag weten ze met wie ze te maken hebben, cruciaal voor extra vertrouwen – en omzet.

 

Https staat voor HyperText Transfer Protocol Secure. Bij gebruik van https worden gegevens op de website versleuteld, waardoor verstuurde gegevens niet uit te lezen zijn zonder het encryptie-algoritme te kraken.

 

Welk SSL-certificaat
Een SSL-certificaat is dus een bewijs dat uw website gegevens via een veilige verbinding verstuurt. Zo’n certificaat is verkrijgbaar via websitebouwers en hostingproviders. Er zijn drie verschillende SSL-certificaten met elk een eigen veiligheidsniveau. Welke beveiliging voor u van toepassing is, is afhankelijk van het doel van uw website: voor webshops is, in verband met betalingsgegevens, een andere bescherming vereist.

 

Optie 1: Uitgebreide validatie én groene adresbalk, voor webshops, banken en commerciële websites

–        Extra beveiliging, herkenbaar aan groene adresbalk met bedrijfsgegevens

–        Controle van domeinnaamhouder, bedrijfsgegevens én aanvrager

–        Meer vertrouwen voor de sitebezoeker: hogere omzet

–        Hoger in Google bij gebruik op de hele website

 

Optie 2: Validatie zonder groene adresbalk, voor publieke websites zonder commerciële functie

–        Beveiligde verbinding, herkenbaar aan slotje

–        Controle van bedrijfsgegevens van aanvrager

–        Snelle levering

–        Hoger in Google bij gebruik op de hele website

 

Optie 3: Validatie zonder groene adresbalk, voor niet-publieke websites

–        Beveiligde verbinding, herkenbaar aan slotje

–        Snelle levering

–        Hoger in Google bij gebruik SSL op hele website

 

SSNEL actie ondernemen

Het niet of wel hebben van een SSL-certificaat heeft zoals gezegd al invloed op de rankings in de zoekmachines. En veel populaire browsers markeren inmiddels de websites die géén beveiligingscertificaat hebben: op de plaats waar bij beveiligde sites een groen slotje in de adresbalk staat, verschijnt er bij onbeveiligde websites een waarschuwend rondje met een uitroepteken.

 

In de nabije toekomst zullen de browsers dit icoon waarschijnlijk rood gaan maken, zodat het nog meer opvalt of u een betrouwbare website bezoekt. In de verdere toekomst zal er waarschijnlijk zelfs een waarschuwing op het scherm verschijnen bij elke onbeveiligde website. Denk eens aan het effect daarvan op uw websitebezoeker…

 

Overtuigd van SSL? Let op!

SSL-cerficitaten zijn dus niet te negeren. Bent u wakker geworden en wilt u ook uw website (laten) beveiligen? Let dan wel op dat u een betrouwbaar en door Google goedgekeurd SSL-certificaat aanschaft.

By | 2017-03-27T16:02:40+00:00 March 27th, 2017|Uncategorized|